E-Jurnal
 
1) Peribahasa 'ke mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi' bermaksud disebabkan datuk dan nenek Mursyid mempunyai tabiat  merokok, mereka turut mempengaruhi cucu mereka untuk merokok.

2) Pak Samad seorang yang tidak mahu mendengar teguran orang lain kerana dia mempunyai falsafah yang berkata Tuhan yang merencanakan ajal dan maut, dan percaya akan peribahasa yang berkata 'jangan suka menjaga tepi kain orang, jaga tepi kain sendiri'.

3) Pak Samad tidak menjalankan tugasnya sebagai datuk dengan berkesan kerana dia mempengaruhi dan mendesak Mursyid untuk merokok, dan tidak memberitahu bapa Mursyid bahawa anaknya telah dijangkiti penyakit barah paru-paru disebabkan merokok keterlaluan. Pak Samad juga tidak mengajar Mursyid untuk berbudi bahasa.

4) Jikalau saya menjadi ibu bapa Mursyid, tindakan susulan yang akan saya ambil  untuk mengatasi masalah Mursyid ialah memisahkan Mursyid daripada Pak Samad dan Mak Salmah, dan hantar Mursyid untuk menemui seorang kaunselor untuk cuba menghentikan tabiat buruknya iaitu merokok dan tidak berbudi bahasa.

5i) sambil lewa - sikap menganggap sesuatu perkara dengan tidak serius
 ii) memendam perasaan - menyembunyikan 
 iii) mengendahkan - mempedulikan